Svenskarna och internet 2022
11 oktober, 2022Så hittade hon balansen i livet igen
9 januari, 2023Svenskarna och internet 2022
11 oktober, 2022Så hittade hon balansen i livet igen
9 januari, 2023Årets största rea närmar sig
Black Friday, Black Week, Black Month och Cyber Monday - just nu närmar vi årets största reaperiod. Black Friday är USA:s största shopping- och reaperiod och är starten på julhandeln. Detta fenomen har spridit har kraftigt ökat även i Sverige de senaste åren och i år infaller Black Friday den 25 november. Svensk Handel släpper idag en rapport om årets Black Friday och vad vi kan förvänta oss.
Trots svagare intresse - varannan konsument planerar att handla något
I rapporten går att läsa att lite mer än hälften, varannan konsument (52 procent) planerar att handla något under årets Black Friday-rea. Detta trots att intresset för reaperioden de senaste åren stabiliserats något. Av rapporten att utläsa beror detta till stor del på att det blivit viktigare för oss i denna oroliga tid med krig, höjda el- och drivmedelspriser och stigande inflation att leta och hitta klipp på reorna och därmed spara lite pengar.
Våra kunders produkter efterfrågas
I rapporten går det att läsa att 33 procent planerar att göra fynd inom segmentet skönhets- och hälsoprodukter vilket betyder att flera av våra kunder borde se en ökad orderingång. Segmentet är dessutom på topp 3 bakom hemelektronik och kläder och skor. En annan fördel är att våra kunder och deras produkter finns på nätet. 37 procent svarar i enkäten att de enbart tänker handla online under Black Friday och 46 procent både i fysiska butiker och online.
Försäljningen under Black Week väntas omsätta 8 miljarder kronor
Tillväxten för fenomenet Black Friday och reaperioden har varit stark de senaste åren med ett stort genombrott 2017. Åren som följde pekade på en stark utveckling även på grund av pandemin. I år har dock hushållen och konsumenterna mindre pengar i plånboken då vi möter den högsta inflationen på 20 år. Svaren i Svensk Handels konsumentundersökning visar på ett fortsatt stort intresse för att handla under Black Week men det går även att utläsa en något försiktigare inställning i år.
Om undersökningen
Underlaget till denna rapport är en konsumentundersökning som genomfördes i november 2022. Den utfördes som en webbenkät av ett externt undersökningsföretag på uppdrag av Svensk Handel. 1014 personer i Sverige mellan 18 och 80 år deltog. Enkäten stratifieras med avseende på kön, ålder och geografi.
Vill du läsa rapporten och undersökningen i sin helhet så hittar du den här