Idag publiceras den årliga studien Svenskarna och internet av Internetstiftelsen som är en oberoende och allmännyttig organisation. Studien undersöker svenska folkets internetvanor. Under coronapandemin tvingades många ut på nätet och flera utav dessa användare har nu börjat nyttja olika e-tjänster.
90% av internetanvändarna har e-handlat det senaste året. Drygt 7 av 10 av pensionärerna har e-handlat och fler pensionärer än tidigare kan i år genomföra en betalning vid e-handel på egen hand.
Framförallt handlar svenskarna kläder, skor och accessoarer samt presenter och julklappar på nätet men även apoteksvaror handlas flitigt online. Studien visar även hur män och kvinnors köpmönster ser ut och vilka kategorier som könen handlar mest. Där kan man se att kvinnor främst handlar kläder/skor/accessoarer (45%), presenter/julklappar (43%) och läkemedel/hälso-/egenvårdsprodukter (40%) medan männen främst klickar hem hemelektronik (31%), presenter/julklappar (29%) och kläder/skor/accessoarer (28%).
Vill du läsa studien i sin helhet så hittar du rapporten här