Svenskarna och internet 2022 - Jobbex Service
Jobbex Service | 3PL | Så effektiviserar du ditt e-handelslager
5 snabba tips
4 oktober, 2022
Jobbex Service | 3PL | Black Friday 2022
Årets största rea närmar sig
18 november, 2022
Jobbex Service | 3PL | Så effektiviserar du ditt e-handelslager
5 snabba tips
4 oktober, 2022
Jobbex Service | 3PL | Black Friday 2022
Årets största rea närmar sig
18 november, 2022

Svenskarna och internet 2022

Idag publiceras den årliga studien Svenskarna och internet av Internetstiftelsen som är en oberoende och allmännyttig organisation. Studien undersöker svenska folkets internetvanor. Under coronapandemin tvingades många ut på nätet och flera utav dessa användare har nu börjat nyttja olika e-tjänster.

90% av internetanvändarna har e-handlat det senaste året. Drygt 7 av 10 av pensionärerna har e-handlat och fler pensionärer än tidigare kan i år genomföra en betalning vid e-handel på egen hand.

Framförallt handlar svenskarna kläder, skor och accessoarer samt presenter och julklappar på nätet men även apoteksvaror handlas flitigt online. Studien visar även hur män och kvinnors köpmönster ser ut och vilka kategorier som könen handlar mest. Där kan man se att kvinnor främst handlar kläder/skor/accessoarer (45%), presenter/julklappar (43%) och läkemedel/hälso-/egenvårdsprodukter (40%) medan männen främst klickar hem hemelektronik (31%), presenter/julklappar (29%) och kläder/skor/accessoarer (28%).

Vilka köper större delen av varorna online i följande kategorier?

Livsmedel/hushållsprodukter

  • Var tionde internetanvändare totalt sett
  • Något fler kvinnor än män
  • Ca var femte 70-talist
  • Var åttonde internetanvändande 20- och 30-talisterna

Kläder/skor/accessoarer

  • Mer än var tredje internetanvändare
  • Betydligt fler kvinnor (45%) än män (28%)
  • Mer än hälften av den yngre halvan av den kvinnliga befolkningen

Sport/friluftsliv/träning

  • Nästan var femte internetanvändare
  • Jämt fördelat mellan kvinnor och män
  • Vanligast bland födda på 70- och 80-talet

Skönhet/hygien

  • Var tredje internetanvändare
  • Betydligt fler kvinnor (40%) än män (26%)
  • 4 av 10 av de födda på 70- och 80-talet

Julklappar/presenter

  • Mer än var tredje internetanvändare
  • Betydligt fler kvinnor (43%) än män (29%)
  • Hälften av alla 70- och 80-talister, vilket är mest av alla

Vill du läsa studien i sin helhet så hittar du rapporten här

Jobbex Service | 3PL | Kakor
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelsen när du besöker vår webbplats. Genom att acceptera samtycker du till behandling av personuppgifter. Integritetspolicy & Cookies.