
STEG FÖR STEG
Tredjepartslogistik (3PL/TPL) från start till mål
En del tror att det är väldigt omständligt och tidskrävande att lägga ut sin lager och logistikhantering till en tredje part men sanningen är att det är betydligt mindre tidskrävande än man kanske tror. Här nedan beskriver vi steg för steg hur processen går till – från första tanke till den första skarpa ordern.
1. Första tanken på tredjepartslogistik (3PL/TPL)
Det vanligaste är att en entreprenör och företagare inser hur mycket tid och pengar det kostar att upprätthålla ett bra och kostnadseffektivt logistikflöde för sin verksamhet. Tanken om att anlita någon som är specialister på logistik och som kan ta hand om allt från lager och plock till fraktavtal och kundtjänst har infunnit sig. Du har kanske gjort som de flesta andra i samma situation och googlat tredjepartslogistik (3PL/TPL) för att lära dig mer om hur det fungerar, vad det kostar och hur det går till. Kanske jämför du ett par PL-leverantörer och deras erbjudanden?
Grattis, då har du tagit första steget mot en lugnare vardag!
2. Kontakta en 3PL-leverantör
Efter ett tag när du läst på om tredjepartslogistik (3PL/TPL) och är beredd att gå vidare så är det dags att söka kontakt med en 3PL-leverantör som oss på Jobbex Service. Antingen ringer du eller så mejlar du in din förfrågan. Vi vill gärna boka en tid med dig för att ta reda på just ditt behov och dina önskemål via ett fysiskt eller digitalt möte, men det är inget måste. Vi kan även medla dig ett kort förfrågningsunderlag som du fyller i och returnerar till oss eller fyller i och skickar in behovsformuläret direkt på webben.
Du är här, det vill säga, du är redan halvvägs in i processen när du läser den här texten!
3. Få ett prisförslag utifrån just ditt behov
Så snart vi fått in behovsunderlaget så kommer vi att sätta ihop ett prisförslag till dig, helt efter ditt behov och dina önskemål som vi sedan mejlar till dig. I samband med att vi skickar ut offerten vill vi gärna boka en tid för att gå igenom offerten tillsammans med dig där vi får presentera och berätta hur vi har tänkt.
4. Nu är lösningen nära!
Vi tar hand om allt! När du har godkänt offerten så påbörjar vi arbetet med att integrera din e-handel med vårt lagersystem. Vi integrerar systemen, testar och kontrollerar att alla kopplingar fungerar som de ska. Efter det är det dags att skicka dina produkter till vårt lager som vi sedan lagrar in innan vi slutligen aktiver saldosynkroniseringen. Så fort synkroniseringen är aktiverad så är hela implementationen klar.
Enklare än så kan det inte bli!
Kontakta oss!
Kom ihåg!
Vi hjälper dig igenom hela processen, från första kontakten och genom hela din och ditt företags framgångsresa. För oss är långa kundrelationer och hög service avgörande framgångsfaktorer och vi älskar att få vara en del av våra kunders tillväxtresor.
Som kund hos oss får du bättre kontroll över ditt lager, en kostnadseffektivare lager och logistiklösning och inte minst, mer tid att kunna fokusera på din kärnverksamhet!
3 skäl att välja 3PL

Spara pengar
Det finns pengar att spara. När din e-handel växer kanske du behöver mer plats för dina produkter och du kanske inte hinner med att packa alla varor själv och därmed går i tankarna på att anställa. Med en 3PL partner så kan du öka och minska ditt lager helt utifrån ditt behov, och du betalar bara för det du nyttjar och vi har alltid personal som ser till att dina varor skickas inom utsatt tid. Vi kan även frakter har koll på storlekar och vikter på dina paket som gör att du undviker ev. straffavgifter vilket är lätt att få om man inte har koll på detta.

Spara tid
När man driver en e-handel så är det inte bara att lägga ut en vara i webbutiken. Utöver detta ska det säljas och marknadsföras, kanske behöver du skapa content till sociala medier, samarbeten. Du behöver kanske jobba med att förhandla ner priser hos tillverkarna, hitta nya produkter, skapa kampanjer för att inte glömma fakturering och bokföring. Utöver detta ska ordrarna plockas, packas och skickas och kundtjänsten skall besvaras. Med en 3PL-lösning slipper du detta och frigör mer till att lägga på kärnverksamheten – försäljningen.

Få specialisthjälp
När man driver en e-handel så kanske man inte har så stor koll på själva logistiken. Vad behöver man veta innan man skickar sina varor och produkter, vilket fraktbolag och fraktsätt är billigast att skicka med? Vad gäller om jag ska skicka utomlands eller måste mina varor förvaras på ett speciellt sätt. Du kan vara lugn, vi är specialister så vi har kunskapen att hjälpa dig med allt detta.