E-barometern Q2 2023 ger en djupdykning i e-handelsutvecklingen - Jobbex Service
Jobbex Service | 3PL | ZALT
Betestillverkaren ZALT kastade ut och fick Jobbex på kroken
22 september, 2023
Jobbex Service | 3PL | Nóttnuit
Svenska Nóttnuit sätter nya standarder i hudvårdsbranschen
25 oktober, 2023
Jobbex Service | 3PL | ZALT
Betestillverkaren ZALT kastade ut och fick Jobbex på kroken
22 september, 2023
Jobbex Service | 3PL | Nóttnuit
Svenska Nóttnuit sätter nya standarder i hudvårdsbranschen
25 oktober, 2023

E-barometern Q2 2023 ger en djupdykning i e-handelsutvecklingen

E-barometern, ett samarbete mellan PostNord och HUI Research, ger oss insikt i e-handelns utveckling i Sverige. Rapporten, som publiceras kvartalsvis, belyser konsumenters beteenden, e-handlarnas resultat samt aktuella trender inom området.

Den senaste upplagan för Q2 2023, som släpptes den 3 oktober, ger oss en blandad bild av e-handelslandskapet:

En minskning av e-handeln med fyra procent noterades jämfört med Q2 2022. Trots detta kan vi se positiv tillväxt inom vissa segment. Apotek, Kläder & skor samt Sport & fritid upplevde tillväxt på 21 procent, två procent respektive en procent.

På den andra sidan av spektret fann vi kategorier som Bygghandeln och Böcker & media, som minskade med 19 procent respektive 7 procent.

När det gäller leveransalternativ är utlämningsstället fortfarande kung. Hela 87 procent av konsumenterna var mycket eller ganska nöjda med sin senaste e-handelsleverans. Men det framkommer även att kundernas behov varierar från köp till köp, vilket belyser vikten av flexibilitet inom leveransalternativ.

Paketboxars popularitet har ökat från 5 procent 2019 till 19 procent 2023, särskilt i storstäder.

Digitala returer blir allt vanligare. Med 20 procent av alla e-handelsreturer som utförs helt digitalt via QR-kod eller sms-länk. Fördelen? Företag kan övervaka antalet inkommande returer i realtid.

Betalningsmetoder som Swish och "mobillösning" som Apple Pay blir alltmer populära bland konsumenter.

Intressant är också den växande trenden kring köp av begagnade varor. Speciellt bland unga har detta blivit en del av en livsstilsval. Två av tre konsumenter tar nu hänsyn till andrahandsvärdet när de gör inköp online.

Rapporten erbjuder även insikter från dagligvaruhandelsaktörer som Markus Wilhelmsson från Icas Matkasse och Matsmarts Peter Beckius, samt betalningsråd från Patrik Müller från Nets.

För e-handlare, startups och andra aktörer inom e-handelssektorn, ger E-barometern en ovärderlig inblick i hur marknaden förändras. Denna kunskap kan vara avgörande för att förstå kundbeteenden, anpassa tjänster och säkerställa att företag förblir relevanta och konkurrenskraftiga i detta snabbt föränderliga landskap.

Ladda ner E-barometern Q2 2023 för att få en fullständig översikt av alla insikter eller prenumerera för att säkerställa att du hålls uppdaterad med de senaste e-handelstrenderna.


Jobbex Service | 3PL | Kakor
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelsen när du besöker vår webbplats. Genom att acceptera samtycker du till behandling av personuppgifter. Integritetspolicy & Cookies.