PAKETERA DITT VARUMÄRKE
Unboxing experience
Vad är "unboxing" och "haul"?
Jo det innebär att köparen/mottagaren filmar när personen packar upp sitt senaste inköp ur förpackningen och visar upp detta i sin video som de sedan delar i sina sociala kanaler som Instagram, Youtube, TikTok, Facebook eller Pinterest med flera. Det låter kanske konstigt med det finns en stor publik för unboxing och haul videos på nätet.
Varför är unboxing experience viktigt för företag?
Produktrecensionerna på sociala medier är dagens mun till mun-metod. Videorna blir virala och får spridning och genererar därigenom en ökad försäljning. Därför är det av stor betydelse för förtag och varumärken att ställa sig frågan hur de vill att deras produkter och förpackningar skall uppfattas och inte minst upplevas.
En viktig del av din marknadsföring
Exklusiva varumärken satsar tvekar inte på att investera i högkvalitativt emballage eftersom de vet att förpackningen och öppnandet är minst lika viktigt som det slutgiltiga avslöjandet av produkten för kunden. Dessa varumärken förstår vikten av att ge kunden en premium-känsla genom hela kundresan.
När kunderna får en wow-upplevelse av att ta emot din produkt är det inte alls ovanligt att de visar upp detta och taggar dig och ditt företag i sina sociala kanaler, därför bör du se din satsning på unboxing experience som en av dina marknadsaktiviteter.
Ge kunden en "unboxing experience of a lifetime"!
Kom igång!
Över 3,5 miljoner sökningar varje månad
91 % av millenniegenerationen litar på onlineomdömen lika mycket som på en personlig rekommendation enligt en undersökning i Bright Local. Det betyder att det är bra business att låta dina kunder lyfta fram dina produkter och stärka och sprida ditt varumärke.
Enligt siten TubeRanker genomförs 3,5 miljoner sökningar på YouTube för frasen "unboxing" - varje månad! Och det är bara YouTube, spridningen av unboxing och haul-videos är minst lika stor på plattformar som Instagram, TikTok och Pinterest.
Källa: https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/
3 tips som får dig att sticka ut
Silkespapper, silkesband och klistermärke
Svep in dina produkter i elegant silkespapper som tillför en extra elegans och premiumkänsla för kunden. Silkespappret kan med fördel förslutas med en klistermärke med ett riktat budskap eller din logotyp. Ett annat premiumalternativ är att försluta silkespappret genom att knyta ett silkesband runt om för extra elegans.
Tryckt emballage eller packtejp
Man säger att det första intrycket är avgörande och det första som möter din kund är förpackningen din produkten kommer i. Varför inte trycka din logotyp på emballaget. Ett billigare alternativ kan vara att tejpa kartongen med "blandad" packtejp.
Varuprover, gåvor och tackkort
Ett sätt att visa kunden uppskattning för köpet är att visa att du ser dom, att dom inte bara är en i mängden. Det kan du göra genom exempelvis handskrivna tackkort eller att skicka med ett litet varuprov. Det är dessutom en utmärkt merförsäljningsmetod.